Cantîrs
The name Cantîrs (“building yard”) has been chosen for the idea of dynamism it recalls, which represents a project and a work in progress. Just like in a construction yard, documentary research proceeds by stages, widening its plan thanks to research and gradually adding plans as documents and information are gathered and catalogued. Cantîrs deals with materials (iron and concrete, lime, wood, bricks...), know-how and techniques, works, firms and workers, symbolic elements, social relationships, customs and practice linked to the transmission of a knowledge shaped around construction through the years.People
People who in different ways take part in building yard activities (bricklayers, builders, workers, clerks, artisans, surveyors, architects and engineers) will be the centre of attention.Anonimity
The task is to give visibility to single persons, in the aim to recover an individual dimension within the anonymity that surrounds many actions, jobs and stages of construction.The Museum deals with:
People, moving around the works, yards and places from which and to which migrate.A portata di mano.
Volti, luoghi, storie del mestiere.
Realizzato da Nikam Immagine Video, Udine (2014), a cura di Paolo Comuzzi, Andrea Trangoni, Sabrina Tonutti. Il documentario si articola in una serie di video-interviste a lavoratori, imprenditori edili, insegnanti e Direttori di istituti aventi a che fare con l’edilizia friulana. Le tematiche più salienti affrontate sono: la trasmissione del sapere di mestiere ai giovani; come è cambiato il settore edile nel giro di mezzo secolo; l’emigrazione in edilizia; l’evoluzione tecnologica e normativa; storie personali di mestiere; storia delle fornaci; edilizia idraulica; la lavorazione della pietra; il mosaico; la prefabbricazione; tecniche e materiali in edilizia. Oltre alla video-interviste il documentario propone riprese video realizzate ad hoc e una ricca selezione di materiale filmico/fotografico d’archivio.